Рекомендовані практики в Ранньому Втручанні
Посібник для фахівців
Центральними елементами філософії, політики і практики раннього втручання (РВ) є діти та сім’ї, які отримують цю послугу. Саме тому наша подяка насамперед адресована їм. Ми вдячні їм за все, чого вони навчили нас протягом багатьох років – за те, що спонукали нас сумніватися в, здавалося б, незаперечних фактах, за нові шляхи, які вони відкрили для нас, і які надають сенс цій роботі.
Ідея створення книги «Рекомендовані практики в ранньому втручанні: Посібник для фахівців» народилася внаслідок вдалого збігу таких факторів, як багаторічна стурбованість Національної асоціації раннього втручання (ANIP) питаннями систе-матичного вдосконалення практик РВ і постійна увага Фонду Галуста Гюльбенкя-на (CGF) до таких сфер, як освіта, права людини і специфічні проблеми дітей, що знаходяться в групі ризику, а також їхня підтримка в розробці проєкт неурядових організацій.
Якщо малюк народився з порушеннями розвитку
Як підтримати батьків: поради для спеціалістів
і близьких людей
Коли в батьків народжується дитина з порушеннями розвитку чи
інвалідністю, вони почуваються розгубленими й безпорадними.
Такий стан називається «криза». В цій ситуації важливо, аби спеці-
алісти (наприклад, працівники пологового, сімейні лікарі, педіатри,
фахівці центрів раннього втручання, інш.) та близькі люди розуміли,
що відчуває сім’я, знали, як реагувати на це, як можна підтримати
батьків, що можна говорити, а що – не варто, яку інформацію на-
давати та чому батьки реагують на їхню підтримку саме так, а не
інакше.
Гра не тільки для забави
Розвивальні ігри для дітей від народження до трьох років
Як тільки дитина народжується, вона починає пізнавати світ. Це –
завдання не з легких, враховуючи, що малюк не знає нічого ані
про світ, ані про тих, хто народився раніше, ані про себе. Та й здат-
ність набувати знання ще треба осягнути.
Природа наділяє малюків різними здібностями й можливостями
пізнавати та осягати світ. Деяким дітям особливо потрібна під-
тримка і допомога, щоби розвиватися. Чому? Іноді тому, що ці діти
хворіли відразу після народження. Іноді – бо народилися раніше
терміну або зі складнощами під час пологів. Або ж вони мали по-
рушення ще в утробі матері.
Позиціонування дитини з руховими порушеннями та підбір обладнання
Поради і правила
Розвиток дитини можна порівняти з рухом триколісного велосипе- да: всі колеса повинні обертатися, щоби рух відбувався. Так само – зі сферами розвитку дитини: руховою, когнітивною та соціально- емоційною. Вони не можуть розвиватися окремо.
Аби зробити щось, дитині треба працювати з координацією різних функцій одночасно, постійно повторювати та використовувати свої вміння та навички.
Ранній розвиток дитини
Як розвивається малюк від народження
до трьох років
Розділити розвиток дитини на різні сфери можна вельми умовно.
Жодна сфера не може розвиватися ізольовано. Образно кажучи, розвиток дитини можна порівняти з рухом триколісного велосипе- да: усі його колеса мають обертатися для того, щоб рух відбувався. Так і сфери розвитку дитини (умовно зазвичай виокремлюють три сфери: руховий розвиток, когнітивний розвиток і соціально-емоцій- на сфера) не можуть розвиватися одна без одної.
У цьому посібнику ми розглядаємо руховий, мовленнєвий, сенсор- ний, психоемоційний розвиток, традиційно розділивши їх опис на різні розділи.
Проте важливо пам’ятати, що дитина – цілісна особистість, і її гар- монійний розвиток залежить від можливості реалізовувати увесь потенціал, що дала їй природа. Фізична активність сприяє розвитку мислення і творчості, мотивація та емоції сприяють розвитку мо- торики, соціальні зв’язки і комунікація мотивують на взаємодію, мовлення, гру тощо, тож ланцюжок взаємних впливів певних умінь і навичок на розвиток інших – нескінченний!
Якщо у вашої дитини розлади аутистичного спектра
Керівництво для батьків
Можливо, Ви нещодавно дізналися про те, що у Вашої дитини роз- лади аутистичного спектра. І в Вас виникло багато питань, Вам по- трібно зорієнтуватися і зрозуміти, що робити і як розвивати дити- ну. Насамперед необхідно усвідомити, що аутизм — це не вирок, і Ваша дитина може багато чому навчитися і знайти своє місце в цьому світі. Для цього Вашій родині та дитині потрібна допомога кваліфікованих фахівців.
У цьому буклеті ми зібрали відповіді на основні питання, які став- лять батьки дітей з аутизмом. Сподіваємося, що ця інформація до- поможе Вам краще зрозуміти свою дитину і направить Ваші зусилля на те, щоб дитина жила найбільш повним і насиченим життям.
Набута інвалідність дитини
Поради батькам і фахівцям
Надайте дитині прості алгоритми дій у разі пові- тряної тривоги. У пригоді стануть візуальні під- казки та графічно зображені соціальні історії.
Знайдіть баланс між вимогливістю «як до всіх» та «надмірно уважним» ставленням. Тримайте у фокусі уваги сильні сторони дитини.
Можна обговорити з батьками дитини з набутою інвалідністю можливість та доречність розпові- сти коротко про ситуацію іншим батькам класу на батьківських зборах, щоб ті згодом могли об- говорювати ситуацію зі своїми дітьми.
Як розвинути корисні навички сну у дитини
Посібник для батьків
Основні принципи поліпшення сну у дітей
Роль режиму дня та ритцалів засинання. Фактори, що сприяють доброму сни.
Розроблення плану змін для поліпшення сну
Аналіз поточної ситцації. Встановлення бажаного режиму дня та сну.
Рекомендації для дітей з інвалідністю
Вплив моторних порушень на якість сну. Розроблення індивідчального плану для поліпшення сну.